Skip to content

Traian Hoidrag

gândesc și trăiesc simplu

Menu
  • Prima pagină
  • Despre mine
  • Servicii
  • Autoevaluare
  • Psihoeducație
  • Contact
Menu

Erori de gândire: Etichetarea

Posted on septembrie 20, 2019noiembrie 24, 2019 by Traian Hoidrag

Borcanele se pot eticheta, nu și oamenii!

Etichetarea propriei persoane sau a altor persoane, este o distorsiune cognitivă cu efecte evidente în plan psihosocial.
Tipul acesta de distorsiune este o formă extremă a gândirii de tip „totul sau nimic” ori „alb sau negru” . Etichetarea este o distorsiune cognitivă, care implică să faci repede o judecată despre tine sau altcineva, mai degrabă decât să vezi comportamentul făcut de tine sau acea persoană, ca pe ceva care nu te/o definește ca persoană, în general.

Etichetarea este destul de irațională pentru că nu definește pe deplin, ceea ce sunteți și ceea ce faceți. Ființele umane există, dar „nebunii”, „ratații” și „proștii” nu. Aceste etichete reprezintă doar abstracții inutile care duc la furie, anxietate, frustrare și stima de sine scăzută.
Unele persoane îi etichetează pe cei din jurul lor, fie colegi, vecini, rude, prieteni sau simpli concetățeni.
Când cineva face ceva care vă ruinează financiar, poate că spuneți: „Este un escroc”. Atunci simțiți că, problema este cu „caracterul” sau „esența” acelei persoane, și nu cu gândirea sau comportamentul persoanei. Le vedeți, ca fiind în totalitate negative. Această etichetare, vă va face să simțiți ostilitate și lipsă de speranță în ceea ce privește îmbunătățirea lucrurilor și vă lasă puțin spațiu pentru o comunicare constructivă.

Exemple:

– În loc să spui „Am făcut o greșeală”, îți atașezi o etichetă negativă: „Sunt un pierzător”. S-ar putea să te etichetezi, de asemenea, cu următoarele cuvinte: sunt un nebun/ratat/prost.
– Un exemplu al modului în care etichetarea poate duce la dependență sau la recădere: Shannon s-a autoetichetat ca fiind o persoană rea, care nu a reușit să se încadreze în societatea elitistă.
– „Am fost concediat – sunt un ratat”,
– „Am picat examenul – sunt un incapabil”,
– „Am pierdut o sumă de bani – sunt un pămpălău”,
– „L-am văzut cu o altă femeie – este un ticălos”,
– „A întârziat la servici – este un iresponsabil”,
– „Nu mi-a spus adevărul despre profesia lui – este un mincinos”.

Soluții:
1. Identificarea
Cât de prezență este etichetarea în gândurile dvs. și în ce context o utilizați?

2. Metoda Dublu Standard
Înseamnă să vorbim cu noi înșine în același mod compătimitor și grijuliu în care am discuta cu un prieten într-o situație similară. De cele mai multe ori, suntem mai critici cu noi înșine decât oamenii de care ne pasă, din viața noastră, indiferent dacă este un prieten sau un membru al familiei. Nu ne-am gândi niciodată să vorbim cu un prieten apropiat în modul în care ne vorbim nouă înșine.

În loc să te tratezi cu un standard diferit față de toți ceilalți, de ce să nu folosești un singur standard pentru toți, inclusiv pentru tine? Nu este cumva incorect să folosești un standard dublu? Dă-ți aceeași încurajare ca și tu ai da unui prieten de încredere!

3. Redefinire
Pentru persoanele care sunt intelectuale și le place să argumenteze cu minuțiozitate, această metodă de argumentare ar putea fi utilă. Ce înseamnă să ne definim ca „inferiori”, „un pierzător”, „un nebun” sau „nebun”. O examinare a acestor etichete globale poate dezvălui că reprezintă mai degrabă niște comportamente specifice sau un model de comportament identificabil și nu persoana în integralitatea sa.

Atunci când o persoană începe să dea atenție la definiția unei etichete și să pună întrebări cu privire la definițiile pe care le identifică, rezultatele pot fi surprinzătoare.
De exemplu, ce înseamnă să te gândești la tine ca fiind „inferior”? Inferior pentru cine? Inferior pentru alții la locul tău de muncă? Care sunt experiențele și mediile lor specifice de lucru? Nu cumva sunt și colegii mei inferiori altcuiva?
Cu cât vă puneți mai multe întrebări atunci când contestați o definiție sau o etichetă, cu atât mai repede puteți ajunge să realizați inutilitatea unor astfel de etichete – mai ales atunci când vă autoetichetați.

4 Căutați dovezi:
„Care sunt dovezile pentru și împotriva etichetării?”
„Mă concentrez cumva, asupra a ceea ce este negativ și ignor celelalte informații?”

5. Căutați explicații alternative:
„Există cumva, alte explicații posibile?”
„Există un alt mod de a mă defini pe mine sau pe alții?”
„Sunt prea critic față de mine sau față de alte persoane?”

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

I accept the Privacy Policy

Parteneri:

Prof. univ. dr. Mircea Miclea la lansarea cărții Cum iau naștere emoțiile

https://www.youtube.com/watch?v=iuZbM7k4vX0

Comentarii recente

  • Traian Hoidrag la Chestionarul de acceptare necondiționată a propriei persoane
  • Irimescu Diana-Elena la Chestionarul de acceptare necondiționată a propriei persoane
  • Traian Hoidrag la Ce sunt și ce influență au experiențele adverse din copilărie?
  • instapress.ro la Ce sunt și ce influență au experiențele adverse din copilărie?
  • Advertoriale SEO la Ce putem face atunci când copilul nostru începe să fure?

Categorii

  • Anxietate
  • Articole
  • Autoevaluare
  • Comportamente adictive
  • Emoții
  • Personalitate
  • Psihoeducație
  • Stil de gândire

Meta

  • Autentificare
  • Flux intrări
  • Flux comentarii
  • WordPress.org

Arhive

  • septembrie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • august 2022
  • iunie 2022
  • martie 2022
  • ianuarie 2022
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2017
  • iulie 2016
  • iulie 2014
  • februarie 2014

Articole recente

  • Ce sunt și ce influență au experiențele adverse din copilărie?
  • De ce mint copiii și adolescenții?
  • Care sunt intervențiile psihologice eficiente în tratarea depresiei?
  • Ce putem face atunci când copilul nostru începe să fure?

Etichete

activități plăcute (2) atitudini disfuncționale (2) autodeterminare (3) autoeficacitate (1) autonomie (2) canabis (1) Cattel (1) competență (1) consum de droguri (2) credinte irationale (2) dependență (7) depresie (4) dezirabilitate socială (1) disimulare (1) distorsiuni cognitive (5) EAC (1) emotii negative (2) erori de gândire (4) Experiențe adverse (1) gânduri automate (1) holmes & rahe (1) intervenții evidence based (1) intoleranta (2) minciună (1) nevoi psihologice (1) nevrotism (1) nicotina (1) nivel functional (1) parenting (1) reevaluare (1) reglare emotionala (3) relaționare (2) rezolvare de probleme (1) satisfactia cu viata (1) scheme maladaptative (1) simptome (1) sociabilitate (1) stil parental (1) stimă de sine (1) strategii cognitive (1) stres (2) suport parental (1) supresie (1) trasaturi de de personalitate (1) tutun (1)
© 2023 Traian Hoidrag | Powered by Superbs Personal Blog theme